Bouwkroniek

Slaat de thuiswerkmoeheid toe?


Thuiswerk, een inmiddels volledig ingeburgerd fenomeen voor vele administratieve en ondersteunende functies. We kunnen gerust stellen dat Covid-19 de integratie van NWOW (New Ways Of Working) in een versneld tempo zijn intrede heeft laten maken in menig bedrijf.

Daar waar sommige werkgevers hier absoluut niet op zaten te wachten, is het grotendeels van thuis uit werken de nieuwe gewoonte geworden en overwegen meer en meer bedrijven dit ook post-corona verder te integreren binnen het bedrijf. Er wordt gretig gezocht naar werkzame en efficiënte oplossingen om een hybride werkwijze te implementeren en de combinatie thuiswerken en op locatie werken tot een standaard te maken.

Maar wat als... sommigen onder ons "thuiswerkmoe" zijn? Werk en privé op deze manier maar moeilijk gescheiden kunnen houden, kinderen en het volledige huishouden moeten managen?

Hoe staat het met hen die nood hebben aan contact, verlangen naar een vorm van sociale controle, hen die de eenzaamheid niet meer aan kunnen?

Voor de werkgever, HR manager en wellbeing officer is het daarom bijzonder belangrijk bij het personeel de vinger aan de pols te houden, te zorgen voor een degelijke opvolging en een eventueel vangnet te voorzien daar waar mogelijk.

U kan dit op verschillende manieren verzorgen: een kort maar persoonlijk bezoek bij elk van uw medewerkers, een kleine persoonlijke attentie, een onverwachte vrije namiddag, een schouderklopje.


De afgelopen maanden hebben wij door middel van een telefonische enquete ongeveer 1.200 personen ondervraagd omtrent hun thuiswerk situatie, comfort en tussenkomst van de werkgever.

  • De huidige cijfers tonen aan dat zeer weinig werknemers (14%) bereid zijn een bedrag van 250 tot .... te betalen voor de aanschaf van een bureaustoel thuis, zelfs als het voor hun eigen comfort en persoonlijk welzijn is. 72% is van mening dat dit deel uitmaakt van de plichten van de werkgever en de overige 14% heeft geen welbepaalde mening.
  • Bijkomend mogen we niet uit het oog verliezen dat de huidige pandemie voor veel mensen aanzienlijke extra kosten met zich meebrengt (elektriciteit, gas, water, stookolie verbruik, ...) en dat daarom, nog meer als vroeger, elke uitgegeven euro een weloverwogen keuze is. Maar liefst 78% van de door ondervraagde personen is erg onder de indruk van de oplopende kosten gelinkt aan het permanent thuiswerken.


Om deze redenen werken wij reeds met verschillende bedrijven samen om hun medewerkers thuis op een verantwoorde en aangename manier verder te laten werken. De kans is ook bij uw organisatie misschien reëel dat tevens na corona de mensen nog deeltijds thuis zullen blijven werken.

Een bijdrage van u, als werkgever, draagt niet alleen bij tot betere prestaties, trouwe werknemers, minder ziekteverzuim, maar versterkt eveneens uw imago als "sexy employer" wat binnen dit digitale tijdperk een absolute must is!


Daarom hebben wij een aantal samenwerkingsmogelijkheden uitgewerkt, zodat ook u en uw medewerkers met de volle "goesting" kunnen en willen blijven gaan en u bijdraagt aan gezonde werksfeer, ook thuis!


Wenst u er meer over te weten komen, contacteer ons dan vandaag nog voor een vrijblijvende afspraak!

Bent u zelf, voor persoonlijk gebruik, geïnteresseerd in één van onze producten? Als trouwe Bouwkroniek lezer bieden wij u tot 30 juni 10% korting op de gehele website, met uitzondering van reeds afgeprijsde artikelen. Gebruik de kortingscode #BK2106 bij het betalen en geniet van een fijn voordeel!